WAT IS LEGALISEREN?

Legalisatie betekent dat een document of handtekening door een geautoriseerde instantie of notaris op echtheid wordt gecontroleerd en als origineel wordt verklaard. Het kan ook betekenen dat je een document geschikt laat maken voor gebruik in een ander land. Voorbeelden van dit soort documenten zijn een akte van de burgerlijke stand, een uitspraak van een rechtbank of een diploma.

Vraagt een instantie of andere notaris je om een document te laten legaliseren? Dan kun je dit door elke notaris laten doen. De notaris stelt dan vast dat jij het betreffende document zelf hebt ondertekend. Dit document onderteken je in het bijzijn van een notaris of een medewerker van het notariskantoor.

HOE GAAT EEN LEGALISATIE?

Het legaliseren van je handtekening op de door jou ontvangen volmacht of verklaring gaat bij ons op afspraak. Voordat we deze met je inplannen, ontvangen we graag:

1. Een digitale scan van het te legaliseren document

2. Een kopie van je geldige legitimatiebewijs

Mail je verzoek inclusief deze stukken naar notarissen@herschut.nl. Zo weten wij vooraf precies wat er voor de legalisatie van jouw document(en) nodig is. Geef in de mail ook aan op welke vestiging (Utrecht of Amsterdam) je graag langskomt.

Vervolgens neemt een van onze juridisch medewerkers contact met je op om een afspraak in te plannen. De juridisch medewerker kan na het ontvangen van de te legaliseren documenten indicatie van de kosten geven.

Tijdens de afspraak teken je het originele document in het bijzijn van een notaris of juridisch medewerker. Je hoeft niet te wachten totdat het legalisatiedocument is gemaakt. Wij zorgen ervoor dat het betreffende document, vaak dezelfde dag nog, aangetekend naar het betreffende notariskantoor of de instantie wordt verstuurd. Zelf ontvang je van ons een digitaal exemplaar per mail.

WAT NEEM JE MEE?

1. Een geldig legitimatiebewijs

2. Het originele nog ongetekende document

3. De adresgegevens en het mailadres van de ontvanger van de legalisatie

LEGALISATIE VOOR HET BUITENLAND

Het legaliseren van een document voor een buitenlandse instantie vergt meestal een extra handeling. Zo is er vaak een apostille (bevoegdheidsverklaring) of ambassadeverklaring nodig voor het te legaliseren document. In dat geval wordt de handtekening van de notaris op echtheid gecontroleerd door de Rechtbank. Ook dit kunnen wij voor je regelen.

WAT KOST LEGALISEREN?

Voor de legalisatie van de handtekening van particulieren brengen wij kosten in rekening. De hoogte van deze kosten zijn afhankelijk van het aantal documenten, het aantal handtekeningen en of er bijvoorbeeld een apostille (bevoegdheidsverklaring) nodig is. De juridisch medewerker die uw aanvraag behandelt kan na het ontvangen van de te legaliseren documenten indicatie van de kosten geven. De legalisatie van een handtekening op een door ons kantoor opgesteld document is kosteloos.

Meer informatie? Onze receptie helpt je graag verder.

Eva Kasius

Juridisch medewerker Commercieel Vastgoed
Utrecht

Juridisch medewerker Ondernemingsrecht
Utrecht