Huis kopen advies

Wanneer je een huis koopt, is dat een van de grootste financiële beslissingen in je leven. Een beslissing bovendien die de meeste mensen maar enkele keren in hun leven hoeven te nemen en waarmee dus niet of nauwelijks ervaring wordt opgedaan. Logisch dus dat je er zeker van wilt zijn dat je daarbij vakkundig wordt geadviseerd en bijgestaan. Dat doen wij graag en met enthousiasme. Je kunt online een offerte aanvragen.

Nieuwbouwwoning kopen

Heb je een nieuwbouwwoning gekocht, dan gaat het anders dan bij de koop van een bestaand huis. Bij een groot bouwproject is er bijna altijd een projectnotaris die alle overdrachten doet voor het hele project. De aannemer of projectontwikkelaar betaalt dan je leveringsakte. Je hoeft dus alleen nog maar notariskosten voor je hypotheekakte te betalen. Wij als projectnotaris zorgen ervoor dat alles wordt geregeld.

5%- regeling

Bij een nieuwbouwwoning geldt altijd de 5%-regeling. Je stort 5% van de aanneemsom op een depotrekening bij ons. Wanneer het huis volgens afspraak en zonder gebreken is opgeleverd, keren wij deze 5% uit aan de aannemer. Let op: je moet binnen drie maanden na de oplevering aan ons doorgeven of wij (een deel van) het geld langer moeten vasthouden. Voor vragen hierover kan je contact opnemen met Danny van Hengel.

Huis verkopen

Degene die de notariskosten betaalt voor de overdracht, kiest vaak de notaris. Dat is bijna altijd de koper. Maar wanneer bijvoorbeeld bij een overlijden, de woning onderdeel is van een erfenis, kan het prettiger zijn om de notaris zelf te kiezen. Wil je zelf de notaris kiezen, dan kan je met de koper afspreken dat je de kosten voor de overdracht zelf betaalt. Let wel: dat is niet die spreekwoordelijke tien procent Kosten Koper. Het gaat om de leveringsakte en het registreren van de akte bij het Kadaster.

Hypotheek

Wanneer je een lening afsluit bij de bank om een huis te kopen, wil de bank de zekerheid dat je voldoet aan je verplichtingen. Door middel van een hypotheek, geef je je huis in onderpand zodat je een lening te kunnen afsluiten. Wij zorgen ervoor dat dit wordt vastgelegd in een hypotheekakte.

Hypotheek aflossen

Heb je je huis verkocht? Of ga je je hypotheek oversluiten? In beide gevallen zullen wij bij jouw hypotheekbank een aflosnota opvragen, zodat je lening kan worden afgelost. De hypotheekbank geeft dan akkoord met een royementsvolmacht. Hiervan mogen wij dan gebruik maken na aflossing van het hypotheekbedrag. De behandeltermijn hiervan verschilt per hypotheekbank. Met deze volmacht kan de hypotheek bij het Kadaster worden doorgehaald.

Hypotheek oversluiten

Wil je van hypotheekbank veranderen? Lees dan goed de kleine lettertjes in de hypotheekvoorwaarden. Je kunt dan bijvoorbeeld een boete verschuldigd zijn. Ook moet je rekening houden met oversluit- en notariskosten voor de nieuwe hypotheek. Dit alles moet je meenemen in je overweging.

Huis verdelen

Wanneer jullie gaan scheiden of uit elkaar gaan dan wil je ook financieel een punt achter je relatie zetten. Voor de verdeling van jullie gezamenlijke huis is volgens de wet een notariële akte nodig die ook wordt ingeschreven bij het kadaster. De zogenaamde “akte van verdeling”. De akte van verdeling zorgt er voor dat degene die het huis wil overnemen ook daadwerkelijk eigenaar wordt van het hele huis.

[contact-form-7 404 "Not Found"]

ONS TEAM

Particulier onroerend goed

Angelique Baarends notarieel medewerker particulier vastgoed

Juridisch Medewerker Particulier Vastgoed

Dorien van Sark

Kandidaat-notaris Commercieel Vastgoed

Jan-Willem Twijnstra

Kandidaat-notaris Particulier Vastgoed

Sander van Grunsven paralegal onroerend goed

Paralegal Particulier Vastgoed

Yvonne Hemmer notarisklerk vastgoed en ondernemingsrecht

Notarisklerk Vastgoed